Alleen maar hoogtepunten.. - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Eldrid Korsten - WaarBenJij.nu Alleen maar hoogtepunten.. - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Eldrid Korsten - WaarBenJij.nu

Alleen maar hoogtepunten..

Blijf op de hoogte en volg Eldrid

11 Mei 2015 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Na een aantal fantastische weken is het weer tijd om jullie op de hoogte te brengen wat ik allemaal doe. Dat is inmiddels behoorlijk veel, ik kan met eerlijkheid zeggen dat afgelopen weken een van de beste en gaafste van me leven zijn. Ik zal proberen van dag tot dag te omschrijven. Zoals ik eerder al vertelde heb ik hier een Straybus pas gekocht. Een organisatie waarmee je met een hop on-hop off systeem kan reizen in NZ. Nadat ik terug ben gekomen uit Tasmanië ben ik op zaterdag 25 april opgestapt in Auckland, mijn reis begon eindelijk echt. Pak wat popcorn en een glas wijn, want het is een behoorlijk verhaal ;)

Zaterdag 25 april
De bus vertrok om 7.30 vanuit Auckland naar het zuiden. We zijn met een groep van ongeveer 22 mensen. Allemaal uit verschillende landen, we stelde ons allemaal voor om het ijs een beetje te breken. Grappig genoeg was de sfeer al gelijk vrij goed. Een goed begin. De busdriver is een kerel van in de 40, een kiwi! En zijn driversnaam is Leftie, aangezien hij de reputatie heeft om mensen achter te laten als ze niet op tijd zijn, we waren gewaarschuwd haha. Eerste stop was Raglan, het surfmekka van NZ. Iets wat ik heel graag wilde gaan doen, surfen in raglan. En dat is precies wat ik die dag gedaan heb. Het was gelukkig fantastisch weer en het was een super gave ervaring. Die avond hebben we op z'n Brits fish&chips gegeten met zonsondergang.

Zondag 26 april
Vandaag rijden we meer richting het midden van het Noordereiland. Maar eerst gingen we naar Waitaimo Caves. Beroemd vanwege de vele gloeiwormen. Hier ben ik gaan cave-dive. Door de grotten heen kruipen, hele aparte ervaring! Met de gloeiwormen ziet het er echt heel gaaf uit. Een sky full of stars.
Daarna zijn we doorgereden richting Rotorua. Een plaatsje genaamd Mourea. Hier gingen we verblijven in een Marae, een belangrijke ontmoetingshuis voor de Maori mensen. Hier hadden we een culturele avond met dans. Daarna hebben we een avondje gekletst over de Maori cultuur. Heel interessant!

Maandag 27 april
Koningsdag yeaaaaaa, vandaag rijden we naar Lake Aniwhenua. Maar voordat we daar aankomen zijn we eerst in Rotorua naar een mud spa geweest,of modder spa. Deze modder schijnt ontzettend goed te zijn voor je huid en daarna stap je in een thermal pool. Het was heel relaxt! Lekker relaxing en om eindelijk weer in een hotpool te stappen was ook fantastisch. Daarna reden we dus door naar Lake Aniwhenua. Helaas werkte het weer niet echt mee waardoor we gedwongen waren binnen activiteiten te doen. Vierde nog met twee andere Hollandse meiden Koningsdag in het barretje van het hostel. Sfeer is erg goed in de groep, zo goed dat ik besloot om mijn reisplannen aan te passen en met deze groep mee te reizen naar in iedergeval wellington.

Dinsdag 28 april & woensdag 29 april
Een deel van de reis waar ik erg naar uit kijk. Blue duck station. Een soort range waar ze schapen, koeien en paarden houden. In de middle of nowhere. Geen bereik niks. Dus we laadde de bus vol met eten een klein beetje drank ;-) en zo gingen we op pad. De weg ernaartoe was niet helemaal comfortabel maar het was het waard. Leuke lodge, prima kamers. En een mooie open haard plaats buiten. The party was on. Ontzettend goeie avond was het. De volgende dag was er weer een bucketlist activiteit: paardrijden door de heuvels. Geweldige uitzichten en prachtige tocht. Die avond heb ik het rustig gehouden en lekker vroeg naar bed gegaan.

Donderdag 30 april
Weer een item op m'n bucketlist op de planning. Tongariro national park tocht. Een van de gaafste wandeltochten in NZ. Tenminste, dat was het plan. Helaas werkte het herfstweer niet mee, waardoor de pas dicht was. Jammerdebammer. Gelukkig zaten we wel in super goed hostel, met jacuzzi! Dus hebben we ons prima kunnen vermaken. Snachts met alle meiden in een kamer verzameld voor een portie gezelligheid. En wat blijkt ook het aftel moment, 12u werd ik officieel 23, wohoo hier was ik dan, in NZ, de tijd van me leven. Na een gezellig proostmoment ben ik met een goed gevoel gaan slapen.

Vrijdag 1 mei
Happy birthday to me, happy birthday to meeeeeee. Ongelofelijk om mijn verjaardag op deze dag, hier in dit land te vieren. En wat een verjaardag zou het worden. Beginnen bij het begin. Vanuit Tongariro gingen we richting Wellington, de hoofdstad van NZ. Het was een redelijke lange rit maar ook een gezellig rit. Ik heb de rit voorin de bus gezeten, lekker relaxt, beenruimte, genieten van uitzicht en Leftie beter leren kennen. Rijdt bijna twee jaar voor Stray en heeft twee volwassen dochters. Geweldige dosis humor heeft deze kerel. Goed gelachen. We kwamen rond 3 uur aan in wellington. Eigenlijk had ik 1 ding op m'n lijstje voor wellington en dat is het Te Papa nationaal museum. En er waren meer mensen dus gingen we er met de groep er naartoe. Heel gaaf en interessant museum. Mooie dingen over de Maori cultuur en Nieuw-Zeelandse maar ook de eerste wereldoorlog. Die avond was het party night. Laat wellington daarvoor de perfecte plek voor zijn. Het was fantastisch, met als kers op de taart dat ik spontaan 3 collega's uit Russell tegen het lijf liep. Al met al een verjaardag om nooit te vergeten.

Zaterdag 2 mei
Het maakte de ochtend erna helaas ook wat zwaar. We moesten om 6.45 in het shuttle naar de Ferry zitten. De Ferry die ons naar het Zuidereiland zou brengen. Gelukkig heb ik daar wat uurtjes slaap in kunnen halen. Met de Ferry kwamen we aan in Picton, het noordelijkste kust plaats van het Zuidereiland. South Island, here we come! First stop: Abel Tasman national park.
Leftie vroeg onderweg aan me, wat zou je er van vinden als je vandaag kan skydive? Hmm dat liet ik me geen tweede keer vragen. Dus zo gezegd, zo gedaan. Met een kater van hier tot Amsterdam & een prachtige zonsondergang ben ik weer gaan skydive. En het was werkelijk fantastisch.. Ademloze uitzichten, zo mooi dat ik zelfs het noorder eiland nog kon zien vanuit de lucht. I'm a lucky girl! Die avond hebben we gezellig met de hele groep gegeten. En tevreden naar bed gegaan.

Zondag 3 mei
Wekkertje om 6uur, want dat moet je er voor over hebben als je zonsopgang in Abel Tasman wil zien. Helaas wel wat bewolking maar toch wat mooie uitzichten gezien. Daarna ons klaar gemaak voor een wandeling in het park, we hebben drie uur gelopen, gelukkig was het weer echt perfect! Na die drie uur kwamen we op een strand aan, daar gingen we nog een bucketlist item doen. Kayacken door Abeltasman park. Het was werkelijk fantastisch! Geweldige natuur en we hebben ook nog zeehonden gezien. Echt geweldig! Al met al weer een superdag, afgesloten met een zonsondergang en een zelfgekookt maaltijdje.

Maandag 4 mei
Hoofdzakelijk een on the Road dag, veel km. We gaan via de westkust van het Zuidereiland richting het zuiden. Met oké wel een gave tussenstop, varen in een jetboot op de rivieren van de westcoast, hogesnelheden en 360c draaien. Best vet haha. Daarna reden we door naar het plaatsje Westport. Niet echt super interssant, Leftie kende er in ieder geval een leuke pub waar we pizza gegeten hebben en biertjes genuttigd hebben. En lagen uiteindelijk braaf om 11u in bed haha.

Dinsdag 5 mei
We waren weer vroeg op pad, first stop: een bone carving shop, daar maken ze dus sieraden uit bot. Iets wat veel gedaan wordt hier in NZ. En ik heb er dus ook een kunnen maken. Heel leuk om te doen. Onderweg nog wat scenic stops gemaakt bij een aantal stranden en 'pancake' rocks. Uit eindelijk doorgereden met bestemming Franz Jozef. Bij een hostel met jacuzzi en leuke bar. Helaas hoorde we dat er een gigantische monsoon onderweg was. Een maand regen in 20 uur, hadden wij weer... Helaas wisten we daardoor al zeker dat onze gletsjer tocht die we de volgende dag zouden maken niet door zou gaan. Jammerdebammer nummer 2, ik nam toen al de beslissing dat ik later in het jaar deze trip nog een keer ging doen. Die avond verzamelde we allemaal in de kroeg, er was die avond ook een inzamelingsactie voor Nepal bezig. Er hing een fantastische sfeer, en de avond liep dan ook uit op een van de beste feestjes ooit haha. Verschrikkelijk veel gelachen en genoten, life couldnt be much better.

Woensdag 6 mei
Sleep in day! Zoals verwacht regende het verschrikkelijk die dag dus werd het een relaxt dag, we zijn nog naar wat Hot Pools geweest, lekker chill, vooreerst echt niks interessants haha. Die avond een biertje in de kroeg met wat pool. En redelijk op tijd me bed opgezocht.

Donderdag 7 mei
De dag begon op een redelijke tijd van 9u, we reden eerst naar Lake Matheson, waar je een mooie wandeltocht van een uur kon maken. Leuk meer en gelukkig werkte het weer ook mee met ons. Na de wandeling en de koffie hadden we een behoorlijke busrit voor de boeg. Door de grote hoeveelheid regen waren er een aantal landslides en stond het water vrij hoog. Dat ging nog interessant worden.. Gelukkig viel het uiteindelijk allemaal wel mee en kwamen we rond drie uur aan in Wanaka. Een leuke stad wat aan een gigantisch meer ligt. Een aantal van ons hadden best zin in een biertje dus ben ik met de mannen: Leftie, twee Ierse gasten en een mede hollander naar de Ierse pub gegaan. Sfeer was zoals gewoonlijk super. We hadden voor die avond ook kaartjes gekocht voor de film, de nieuwe Avengers yea! Bioscoop was fantastisch, over verschillende stoelen en banken en in de pauze hadden ze verse koekjes te koop. De film was ook nog eens goed haha. En om de dag nog beter af te sluiten kwam ik m'n Franse collega's weer tegen. Na wat uurtjes bij kletsen heb ik weer tevreden het licht uit gedaan.

Vrijdag 8 mei
De zogenaamde finishlijn komt in zicht. Maar niet voordat we nog wat leuke dingen doen haha. In Wanaka werd ik bij het lokale vliegveldje gedropt waar er vliegtuigje op me stond te wachten. 45 min je eigen vliegtuig besturen, opstijgen, vliegen en landen. En grappig is dat ik dat ook allemaal gedaan heb haha. Was echt vet gaaf, met prachtige uitzichten over Wanaka en omgeving. Weer wat afgetikt om me lijstje haha. Daarna reden we richting Queenstown. Net daarvoor maakte we nog een stop bij AJ Hackett, het bungee jump bedrijf van NZ en de wereld. Hij was de eerste die het moderne bungee uit had gevonden. Ondanks dat ik geen bungee had gepland heb ik me toch over laten halen. Ik geef hiervoor mijn mannen de schuld: zie donderdag. Dus maar meteen ingeschreven voor de grootste swing (schommel) & hoogste bungee van Austalazie. Tja als je het moeten we het ook maar goed doen dacht ik..
En toen Queenstown. Een super relaxt dorp, met veel horeca en waar jeje eigenlijk niet kan vervelen. Het ligt ook aan een mooi meer met bergtoppen op de achtergrond. Echt geweldig dorp. Nadat er ingecheckt hadden gingen we eerst met een gondel naar een hoge heuvel die uitkijkt over queenstown. Het weer was niet super maar we hebben genoten. Daarna weer een bucketlist item van minder adrenaline niveau: een Fergburger eten. Uitgeroepen als de beste burger ter wereld door reizigers. En ik moet zeggen dat hij inderdaad super is! Daarna gingen we ons weer klaarmaken voor een mooi stapavondje, en dat werd het. Vandaag was ook de laatste dag met Leftie, die twee nachten in Queenstown blijft en dan terug met de bus naar het noorden gaat. Ik blijf nog even in queenstown. Dat gingen we natuurlijk niet zomaar aan ons voorbij laten gaan. Man man man wat een geweldige groep mensen heb ik op deze reis leren kennen. En traditie getrouw zijn we doorgegaan tot de lichten van de kroeg aangingen.

Zaterdag 9 mei
De kater viel gelukkig mee, maar de zenuwen niet. Ik vroeg me even hardop af waar ik me in godsnaam voor had laten overhalen. Gek genoeg was ik dus veel nerveuzer voor mijn bungee dan voor een skydive. We werden eerst naar de bungee plaats gereden, 45 min tijden buiten Queenstown. En toen gingen we eerst swingen, 70 meter freefall en 300 meter swing. Grootste schommel ooit! En het was vet gaaf haha, het hielp een beetje met mijn zenuwen. Want daarna gingen we het echt werk doen. We kregen een korte intro op het vaste grond en toen kreeg ik al gelijk te horen dat ik als eerste zou gaan, omg niet iets waar ik direct op zat te wachten, oké des te sneller ben je er van af maar ik had ook niemand voor me van wie ik iets kon afkijken. Nou mensen ik weet inmiddels hoe pure angst en krankzinnigheid voelt hahaha. Zo bizar om op die afgrond te staan en dat je dan hoort, op drie mag je springen.... Facking hell hahaha. Dat is het angst gedeelte, in de lucht voel je gewoon de krankzinnigheid door je lijf heen gaan hahaha. En als je weer boven bent dan kan je weer ademen pfff het was echt krankzinnig fantastisch haha. Iedereen van de groep waarmee ik ging is gesprongen. Gaf een kicke gevoel. Daarna vonden we dat we een echt diner verdiende, dus zijn we lekker uit eten gegaan naar een Japanner en hebben we ons volgestopt met sushi haha! En uiteraard nog een welverdiend biertje daarna.

Present
Inmiddels is de fun time een beetje over, tijd om weer naar werk te zoeken en een kamer. Dat laatste zal de grootste uitdaging zijn. Concurrentie op de huurmarkt in Queenstown is moordend maar toch wil ik het proberen. Dit is zon leuk dorp. Daarnaast moet de portemonnee weer aangevuld worden hahaha. Dus de focus zal de komende weken weer liggen op accommodatie en werk. Het zal een uitdaging worden maarja wat is leven zonder een beetje spanning hahaha. En daarnaast zeg ik maar, niet geschoten is altijd mis.

Dit zijn mijn belevenissen in het kort verteld van de afgelopen 2,5 weken, ik heb zoveel mee mogen maken en zoveel gave mensen ontmoet. Echt fantastisch! Ik voel me groeien als persoon en dat is echt een super gevoel. I love New Zealand!