Welcome in Aotearoa!! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Eldrid Korsten - WaarBenJij.nu Welcome in Aotearoa!! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Eldrid Korsten - WaarBenJij.nu

Welcome in Aotearoa!!

Blijf op de hoogte en volg Eldrid

28 November 2014 | Nieuw Zeeland, Auckland

Kia Ora! Hierdan eindelijk mijn eerste reisverslag vanuit Nieuw-Zeeland. Ja het duurde heel even maar heb dan ook veel gezien, gedaan en geregeld deze dagen.
laten we beginnen bij het begin. Vorige week woensdag kwam ik dus aan in Auckland. Ik vloog met Air New Zealand vanuit HK en de vlucht ging top. ik heb denk ik nog nooit zoveel gratis wijn aan boord van een vliegtuig gehad. ;-) en na weer 11 uur kwam ik dus aan op Auckland international airport, hoe uber happy ik me toen voelde was moeilijk te omschrijven. te bedenken dat ik eindelijk in het land ben waar ik de komende maanden zal zijn is een gek gevoel. De grijns was niet van me gezicht af te halen, ondanks de vermoeidheid. daarnaast was ik me al aan het voorbereiden op lastige visa procedures alla Amerika. echter was dit dus totaal niet het geval. je laat je papieren zien, ze vragen hoe lang je van plan bent om te blijven, stempeltje in je paspoort en klaar, daar ligt NZ, enjoy my awesome country! riep de duaneambte nog. Oyess we will! Met een bus ben ik naar me hostel gegaan, erg groot maar verder helemaal prima. En ja het begin is altijd even wennen en overweldigend. Hier stond ik dan in my hostel, in ht midden van Auckland. This is it!! spannend en supervet! Ik besloot maar meteen het IEP kantoor op te zoeken, dat is een lokale organisatie die backpackers een beetje op weg helpt. Laat die nou net tegenover mijn hostel zijn. Superhandig. daar werd heel vriendelijk ontvangen door een team van 4 leuke Kiwi vrouwen. een ander pluspunt: gratis Wifi en computers want 1 ding is wel. NZ loopt nog niet zo heel ver vooruit in gratis wifi etc. meeste plekken mag je er behoorlijk wat dollars voor neertellen. afijn ik dus hier niet ;-) verder is het gewoon een hele chille plek om je reisplannen te maken en online voor werk te zoeken. want dat is wel een van de prio's werk zoeken. anders wordt het jaartje wel erg kort.
Na het IEP kantoor ben ik terug gegaan naar me kamer waar ik ineen keer mijn kamergenoten ontmoette, teminste 1 van ze want de rest was niet echt spraakzaam. Clhoe uit Engeland heeft al een jaar in Australie gezeten en was nu een week in auckland om ook door NZ te gaan reizen. een leuke babelaar en dat is toch best leuk als je net aankomt. We zijn samen een paar wijntjes gaan drinken. wat meteen een ander punt van NZ duidelijk maakte, alcohol is vrij prijzig. een wijntje/biertje is omgerekend ongeveer 5 euro. maargoed het was echt heel gezellig en leuk om meteen een beetje ondergedompeld te worden in het backpackers avontuur. rond 8 uur was het batterijtje redelijk op dus ben ik maar snel me bed in gedoken. en jep jetlag hits me, helaas rond 4.00 weer harstikke wakker. achja hoort er allemaal bij.

De Donderdag had ik mijn orientatie bij IEP samen met ongeveer 15 andere. Ik was iig de enige hollandse, opvallend veel duitsers. Ik ontmoette een belgisch meisje Christina bij de orientatie, Frans belgisch overigens dus voertaal engels. De orientatie was heel prettig. er worden wat zaken voor je geregeld zoals een belastingsnummer en ik heb meteen een afspraak gemaakt bij de bank om een account op te zetten. Verder heb ik me eigenlijk gefocust op werk zoeken en een ander hostel aangezien in zaterdag uit de mijne moet. verder had ik me ook maar aangemeld voor de filmavond bij IEP. waar een lekkere hamburger als diner incl was. nice! weer die avond niet echt laat gemaakt.

Vrijdag weer op me gemak bij IEP op zoek geweest naar werk en tevens mijn reiplannen meer vorm proberen te geven. reizen in NZ komt eigenlijk neer op 3 opties.
1. een auto/camper kopen en reigezelschap zoeken en zo het land door gaan.
2. Met een gewone intercity bus van A naar B reizen
of 3. Met een soort busreis organisatie gaan die dus tevens je busvervoer maar ook je echt wat van het land laten zien. twee bedrijven daarvoor in NZ: Kiwi experience en Stray travel.

Mijn keuze kwam eigenlijk al snel op de derde en om dan een buspas bij Stray te kopen. over Kiwi had ik al een aantal negatieve verhalen gehoord en daarnaast over Stray juist alleen maar positieve. Daarnaast had ik geen budget om zelf een auto te kopen en had ik zoiezo niet zoveel zin om mijn linksrijd capaciteiten hier uit te proberen. Dus Stray it is!
Na weer een dag veel research hadden Christina en ik erg zin in Sushi. nou en dat is niet moeilijk om te vinden in auckland. Erg veel aziatische plekjes waar je goedkoop sushi kan kopen, I like! ik hoor het je al zeggen, dus Eldrid haar eerste dagen bestonden uit een kantoor in en uit lopen. hmm ja eigenlijk wel dus besloot ik dit maar zaterdag en zondag anders te doen.

Christina en ik hadden als doel nu echt Auckland te gaan bekijken. Nadat ik van hostel had gewisseld zijn we de stad ingelopen. En ja hoe is Auckland, eerlijk is eerlijk op het eerste gezicht is het een tikkeltje saai. Je hebt 1 grote straat, Queenstreet, waar je zo'n beetje alles kan vinden. hostels/winkels/banken/restaurants. everything. en dan heb je de Auckland haven. Heel leuk gebied waar ze echt wat van gemaakt hebben met veel restaurantjes en plekken waar je gewoon lekker kan chillen. het was een lekker zonnig dagje dus hebben we hier lekker gebruik van gemaakt. oja het weer in Auckland. Ik zou zeggen 17 graden zon met af en toe bewolking en met name veel wind! s'avonds zeker een trui aan als je over straat loopt. verder is het wel heel lekker, niet te heet, niet koud. Perfect voor een stad.
afijn het haven gebied dus. zeker iets waar de Aucklanders trots op zijn. maar na dat gezien te hebben besloten we het hoger op te zoeken, en wel op de Skytower van Auckland, de trekpleister van de stad. En ja het moet gezegd worden; het uitzicht is echt fantastisch! en gelijk krijg je een goed beeld van hoe de stad inelkaar zit. Daarna hadden we afgesproken met Tierney, een schots meisje die ik die ochtend had ontmoet in de lift van me eerste hostel. Ja zo snel kan je nieuwe mensen ontmoeten hier ;-) en hebben we samen wat gekookt in hostel. daarna waren de batterijen weer aardig leeg.

Zondag was de top dag, 20 graden stralende zon dus beloofde veel goeds! we zijn met zijn drieen naar Mt Eden geweest, een van de vele orkanen die Auckland rijk is. Dit is de hoogste. na een dik kwartier behoorlijk steile paden oplopen kwamen we op een plateau met super gaaf uitzicht. en WAUW. was super! hier zijn we dan ook lekker 2 uurtjes gebleven, lekker chillen in het gras en genieten van zon en uitzicht. Daarna besloten we al gauw om misschien richting een strand te gaan. met een lokale bus gingen we toen ook de Harbour Bridge over, richting strand. Echt heel gaaf om eindelijk de oceaan hier in te kunnen. beetje fris maar top! Als diner maar lekker wat fish&chips opgepikt daar. en toen besloten we maar om nog een keertje de Skytower te bezoeken. dat was maar 4 dollar als je binnen 24 uur weer wilt. En waarom wilde we deze keer, dan konden we in ieder geval de zonsondergang zien en de stad in de avond. Wij zeiden: doen! dus Skytower is was. uitzicht was weer uberfantastisch! zeker de moeite waard. tevreden terug naar hostel, superdag!

Maandag weer met hetzelfde liedje: ''werk zoeken'' begonnen. In principe gewoon op heel veel vacatures reageren en hopen dat iemand reageert. Van serveren tot nanny en fruitplukken. flexibiliteit is het toverwoord.
Die avond gingen we weer met zn drieen zelf koken, alleen nu met meer mensen die Tierney had leren kennen. Met jawel een hollandse ertussen! de eerste is gespot ;-) het was heel gezellig met zn 7e en konde zo wat ervaringen uitwisselen. en morgen same time, same thing.

Inmiddels was ik eigenlijk wel een klein beetje klaar met Auckland, nee ik moet het anders zeggen, ik wilde heeeeel graag eigenlijk op pad naar een andere stad/plek/whatever. dus had ik plannen gemaakt dat als ik voor vrijdag niks in Auckland zou vinden ik richting het noorden zou gaan om daar wat te zoeken. Na dinsdag weer 15 sollicitaties eruit gestuurd te hebben zijn we weer gezamelijk gaan koken. weer erg gezellig en leuk. helemaal om te horen dat iedereen andere plannen en ideeen heeft over reizen in NZ. heel leuk, life of a backpacker, je weet niet wie je tegen komt, maar je hoort de beste verhalen.

Met de buspas van Stray kon je gratis mee met een tour door Auckland, jep gratis dusja dan ga je natuurlijk gewoon mee. zo kon ik ook meteen kennis maken hoe stray een beetje te werk gaat. Woensdag gingen we naar allerlei plekjes in auckland en een BBQ lunch in een oude bunker, nice! maar me dag werd pas echt uber awesome toen ik gebeld werd door een hotel uit het noorden, die mij graag als serveerster aan willen nemen voor de zomer JAAAAAAAAA werk voor drie maanden! en niet zomaar ergens, in een van de bekendste hotels van NZ. jaja heel vet. maandag een proefdag en bespreken we meteen wat details. heel gaaf! Duke of Marlborough hotel in Russell zal dus waarschijnlijk mijn werkgever zijn de komende drie maanden, sweet :-)
mijn dag kon dus al niet meer stuk, maar hij werd nog beter door een ubergave bootcruise voor de haven van Auckland, weer supergave uitzicht en een van de mooiste zonsondergangen ever. ja zeker een geluksmomentje. en eigenlijk ging ik ook meer van deze stad Auckland houden. ik snap wel waarom mensen hier graag willen wonen. helemaal als je de stad gewoon een beter leert kennen.
Een dag voor in de boeken.

toen was het alweer donderdag, Christina vertrok richting het zuiden en Tierney vrijdag naar het Noorden. Ik ga op zaterdag ook richting het noorden, richting Russel. dus mijn dagen bestaan eigenlijk uit alles regelen voor mijn werk in Russell. 1 uitdaging is: op langer termijn accomodatie zoeken in Russell. Russell is namelijk niet zo groot. en heel druk bezocht in de zomer. Ik heb iig een plek voor waarschijnlijk de eerste twee weken en dan maar kijken of iemand misschien een kamer verhuurd daar. fingers crossed!! maarja leuke plannen dus en zeer benieuwd naar Russell, een dorp met wat historie. (zeker leuk om even te googlen) en om wat accomodatie te vinden daar.
Morgen dus de bus in en zo gaat me reis weer verder. Ik merk wel dat ik het altijd heel spannend vin om het onbekende in te gaan. leuk om die nieuwe kanten van jezelf te leren kennen. En daarnaast om zoveel nieuwe mensen te leren kennen in zo'n korte tijd. Zeker een goede start in Auckland, nu maar eens zien wat Russell te bieden heeft!

Cheers, El

  • 28 November 2014 - 06:17

    Anneke De Vos ( Vriendin Van Ria Oosterom):

    Hallo Eldrid.
    Fijn dat ik je weer kan volgen op je reis door NZ. Ook wil ik je even zeggen dat jij je verhalen heel goed verteld en wel zo dat een ander het mee kan beleven. Ik geniet er altijd van. Ik wens je veel plezier daar en geniet van alles.
    Groetjes Anneke de Vos.

  • 28 November 2014 - 08:50

    Ria Oosterom:

    Hallo lieve Eldrid Wat leuk allemaal je bent er nog maar net en nu al zoveel gezien dat is fantastisch ! Hopelijk is het werk daar ook prima en wie weet mag je langer blijven dan die 3 mnd. Maar het voornaamste is dat je werk hebt en ook helemaal in jou straatje

  • 09 December 2014 - 14:06

    Walter:

    Hallo Eldrid,
    Na even gezocht te hebben, heb ik je toch gevonden. Ik moet zeggen ben nu al onder de indruk van je verhalen, en wat gaaf dat je op zo n korte termijn al werk hebt gevonden. In ieder geval iets om een buffertje op te bouwen voor de komende tijd. Ik wens je veel succes bij je nieuwe werkgever in Russell maar met de ervaring die je al hebt komt dat wel goed. Ik blijf je volgen.

    Gr
    Walter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eldrid

Actief sinds 02 Juni 2009
Verslag gelezen: 441
Totaal aantal bezoekers 26892

Voorgaande reizen:

14 November 2014 - 30 Juni 2015

Backpacken in New Zealand

29 Juni 2012 - 02 Augustus 2012

Vrijwilligerswerk Tanzania

17 September 2009 - 29 Mei 2010

Los Angeles & New York

Landen bezocht: