Karibu Mzungu! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Eldrid Korsten - WaarBenJij.nu Karibu Mzungu! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Eldrid Korsten - WaarBenJij.nu

Karibu Mzungu!

Door: Eldrid

Blijf op de hoogte en volg Eldrid

03 Juli 2012 | Tanzania, Arusha

Zo mijn eerste dagen in Tanzania...Na maanden van voorbereidingen was het afgelopen vrijdag zo ver. Ik ga naar Afrika, naar Tanzania!! mijn vlucht met KLM ging prima en na 8 uur en 15 min was ik dan in Kilimanjaro international Airport. Toen ik het vliegtuig uitstapte drong het misschien pas echt tot me door. Ik ben nu echt in Afrika..
Dat werd nog beter bevestigt toen ik bij de paspoort controle aankwam. een grote chaos haha. iedereen liep gewoon op en neer langs de poortjes. je kan eigenlijk dus gewoon direct naar de uitgang lopen maarja met het risico dat je het land misschien niet meer uitkan. dat ging ik dus maar niet riskeren. Heb daarna netjes mijn koffer gepakt en naar de uitgang gelopen daar stonden mensen van Projects abroad klaar. die brachten me naar mijn gastgezin. Mama Frida. onderweg er naartoe al dat dit een compleet andere wereld is, iets wat je ook gewoon niet van te voren van fantaseren. Maar ook zag ik wel dat ik in ieder geval in het donker never nooit over straat ga lopen..
Toen ik bij mama frida was aabgekomen werd ik heel hartelijk door haar ontvangen. Karibu, Karibu!! KiSwahili voor Welkom! gelijk pakte Dodjo mijn koffer op (die echt een beetje erg zwaar was) op en rende ermee naar mijn kamer. Aisha is dus dodjo, de housemaid, heel lief meisje van onegveer 19 die weinig engels kan maar ze probeert het wel! op mijn kamer ontmoete ik mijn kamergenoot Staphanie, een meisje uit vlaanderen. Ik kon dus meteen weer omswitchen naar nederlands haha. in het huis woont voorderest Ibra en Shabri, de kleinzonen van mama frida.Ik moet haar overigens Mama noemen haha. het huis voorderest is gheel basic, geen stromend water, elecriciteit wat vaak uitvalt, Hurktoilet(..) en douchen doe je dus met een emmer en water wat van te voren is gekookt. tja the real Africa zeg maar!!

Zaterdag benm ik met stephanie en no 3 andere vrijwilligers naar een koffieplantage geweest. dat betekende dus voor het eerst overdag buiten en voor het eerst in de DalaDala. het lokale busvervoer. het is een minivan met ongeveer 12 zitplaatjes, maar ze proppen het busje makkelijkvol tot 24 man! een ritje is ongeveer 500 Shilling, wat neerkomt op 30 eurocent..en wat voor ritje! echt als gekken rijden ze hier! er zijn redelijk vaste stopplaatsen, maar nog steeds moet je eerder letten op je omgeving wanneer je roept dat ze moeten stoppen, straatnamen zijn er namelijk niet. echt bizar en natuurlijk lijkt alles hier op elkaar. normaal heb ik een redelijik richting gevoel maar ik was het vanaf de eerste econde al helemaal kwijt. de andere vrijwilligers zeiden ook als je in Arusha eenmaal je weg weet te vinden lukt het voortaan overal!! nou ik ben benieuwd!
De koffieplantage was mooi om te zien en hele lekkere koffie! we hebben met de eigenaresse gepraat over het leven hier. de mensen ziujn heel vriendelijk. Helemaal als je een beetje probeert Kiswahili te praten. Als ik rond loop hoor ik continu Jambo Mzungu! Hallo blanke! DAt is niet per se negatief bedoeld maar het is nou eenmaal dat ze hier heel weinig blanke zien, helemaal in de wijk waar ik woon. Een hele aparte wereld en zeker indrukwekkend.
In de avond heb ik thuis gegeten. wat tot nu toe zeker niet slecht is. veel rijst, heel veel rijst en spinazie en wortels. S;ochtends heb ik overigens al een omeletje gehad en een afrikaanse pannekoek, heel lekker! mar er zitten ook dagen tussen dat het een witte boterham is met jam, tja genieten van de goeie momenten dus ;) Mama eet heel veel bananensoep met vis..tja stephanie raden het me maar niet aan om het te eten dus heb ik het maar heel vriendelijk afgeslagen.

Zondag waren Stephanie en ik Arusha in gegaan. ze heeft me wt van de 'highlights' laten zien en we zijn naar de maasai markt geweest. erg leuk om te zien. ze verkopen er veel lokale spulletjes voor toeristen weleens waar. Het zijn dus Mzungu prijzen. een voorbeeldje, ik zag een leuk armbandje, vraag hoeveel het kost, 30.00 Shilling, ja amehoela zeg maar, oke 30.000 is 15 euro maar de waarde ligt vvele male lager en alleen omdat je toerist bent moet je meer betalen. uiteindelijk voor 5.000 shilling meegenomen, keihard onderhandeld ;) we hebben nog geluncht in een italiaans restaurant met westers toilet hahaha, erg genoten! eten is overigens erg goedkoop. had een piza voor 16.000 SH dat is dus ongeveer 8 euro, Domino's is er niks bij haha.
Op zondag is ht lekker rustig in Arusha perfect om ff te verkennen dus. Maar nog steeds voel jeje als een levende attractie.. mensen staren naar je en de echte brutale volwassenen roepen Mzungu naar je. maar na tee dagen hoor ik het eingelijk al bijan niet meer. S'avonds moet je dus ook zeker een taxi naar huis nemen. Project abroad heeft een aantal taxcichaffeurs geregeld die alle hostfamalies kennen en zetten je dus voor de deur af. Logisch zou je denken maar niet dus. geen straatnamen of huisnummers alleen wat kronkelende zandpadjes. thats it! dus best wel handig. Het wordt hier onegveer om 18.00 donker.

Maandag was mijn eerste dag op het schooltje, de foto's op mijn facebook liegen er niet om, het is echt afgelegen. ongeveer een uur reizen. eerst 40 min met de daldala en dan 15 min met de jeep. de daladala stopt bij een maasai dorp. heel speciaal om te zien. echt max 20 gebouwen. we klimmen in de jeep en die brengt ons naar het schooltje. en wat een weg is dt, ik zweer het je Lion King is er niks bij. prachtige natuur, ik heb echt 15 min mijn ogen uitgekeken en dat doe ik eigenlijk nog steeds iedere keer. als je rijdt zie je ook kinderen aan komen rennen. ze weten dat die jeep naar school gaat en klauteren dan achterin, heel bijzonder. en nee ik praat niet over 4 kinderen nee echt 15 tot 20! de rest komen lopend naar school. toen we aankwamen kwamen e echt 20 kinderen op me afgerent echt wauw, wat een gevoel gaf dat! echt onwerkelijk 6 kids per hand ongeveer. en e roepen allemaal Teacher Teacher!! echt geweldig!! na 2 uur les krijgen ze porridge, een soort pap. Dit is eigenlijk de hoofdreden dat ze naar school komen. meestal is dit de enige maaltijd die de kinderen krijgen. smiddags spelen ze buiten. Dit was dus maandag spelen met de nieuwe Mzungu elly (eldrid kan echt nietmand hier uitspreken dus stel me voortaan zo maar voor hha) lekker met de kids gevoetbalt. na zon dagje ben ik ongeveer om 2uur thuis, lekker relaxt zou je zeggen maar je bent dan echt kapot. die kinderen vragen heel veel energie en het lastigste is natuurlijk dat je de taal niet spreekt. ze spreken namelijk ook geen KiSwahili maar Maasai! tja dat gaat mijn bedje te boven.

Zo dit waren mijn eerste daagjes in Tanzania. Ik heb nu al dingen geleerd en gezien die zo gaaf zijn maar ook bizar en bijzonder..ik kan niet wachten wat er nog allemaal op mijn pad komt..
voor nu in ieder geval Kwaheri van Mzungu Elly!!! :)

  • 04 Juli 2012 - 14:42

    Ria Oosterom:

    Wat een belevenis en dan ben je er nog maar net hè let à.u.b. goed op je zelf hoor liefs van Ria xxx en een poot van Floris

  • 04 Juli 2012 - 15:36

    Anneke De Vos, Roose:

    Hallo Eldrid.
    Ik ben een vriendin van Ria Oosterom en ik vind het leuk om je te volgen in Tanzania. Mijn familie woont in Kenya (Nairobi) en ik ben daar vaak geweest. Ook begrijp ik hoe je alles beleefd. Zoals je het beschreven hebt is gewoon waar. Geniet van alles en doe veel ervaringen op.
    Groetjes Anneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eldrid

Actief sinds 02 Juni 2009
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 26911

Voorgaande reizen:

14 November 2014 - 30 Juni 2015

Backpacken in New Zealand

29 Juni 2012 - 02 Augustus 2012

Vrijwilligerswerk Tanzania

17 September 2009 - 29 Mei 2010

Los Angeles & New York

Landen bezocht: