Mwalimu Elly - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Eldrid Korsten - WaarBenJij.nu Mwalimu Elly - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Eldrid Korsten - WaarBenJij.nu

Mwalimu Elly

Blijf op de hoogte en volg Eldrid

23 Juli 2012 | Tanzania, Arusha

Mambo!!!

Zo het duurde even maar hier weer een bericht uit Arusha Tanzania! pfff zoveel meegemaakt en gezien. ongelofelijk dit land! Ben er helemaal verliefd op geworden. de kinderen zijn geweldig, op school en in mijn hostfamily. Op school is alles echt extreem basic. het enige wat er is is een bord met krijt, schriftjes voor kinderen, paar potloden en puntenslijpers. bizar! de lessen die ik geef zijn heel basic engels met soms een Beetje Kiswahili (jaja ik ga erop vooruit) de kinderen beginnen me Mwalimu, wat lerares betekent in Kiswahili. ik moet wel zeggen 25 kinderen in bedwang houden waarvan je de taal totaal niet spreekt is een behoorlijke uitdaging en een slopende activiteit. daarnaast zit er in de middag/.avond ook nog vele uren voorbereiding in. maar ik doe het echt met liefde en plezier, die kinderen toveren echt een glimlach op mijn gezicht elke keer als ik weer naar school kom.
Dan zijn er nog mijn hostbroertjes, Ibra van 10 en sabri van 4. Echt Schatjes!!!! ze rennen iedere keer op mij af als ik thuis kom, willen continu met mij spelen. en mommy vertelde me dat ze zeiden dat ze van me houden, echt te lief!
Ik kan me ook geen betere hostmoeder wensen. Ze kookt goed en haar engels is echt hilarisch! ze vertelde me dat haar broer was overleden en dat de begrafenis in een stad verderop lag. ze had alleen geen geld om naar de begrafenis te gaan omdat ze het schoolgeld voor de kinderen moest betalen. Ik heb haar toen 5000 shilling gegeven (+/- 3 euro) en ze was zo gelukkig. Ze stond te huilen en zei; my daughter, god will bless you...god will bless you! ongelofelijk moment was dat. Het beste geld wat ik ooit besteed heb....

inmiddels heb ik ook wat uitstapjes gedaan hier.
Ik ben een dag naar de hot springs geweest dichtbij Moshi. een heerlijke oase was dat!! helemaal na 2 weken bucketshowers ;)
Ook ben ik een dag op safari naar Arusha National Park gegaan. Jaja mijn eerste safari! het was heel leuk!! veel giraffe en zebra's gezien en een mooie voorbereiding op mijn grotere safari. (foto's volgen hopelijk volgende week)
afgelopen donderdag ook voor het eerst wezen stappen in Arusha haha wat een aparte boel is dat. club heet ViaVia en heeft een kampvuurtje, muziek die bij ons vorig jaar in was en een karaoke hoekje. het zijn wel echt dansers die Tanzanianen! en tja je blijft opvallen als mzungu! drank is overigens vrij cheap hier. voor een kilimanjaro bier (500ML) betaal je 3000SH (dus ongeveer 1.50 euro) en tja kilimanjaro bier. Als je de kili9 niet kan beklimmen, moet je het maar drnken!! ;)
ook ongeveer 30 mensen ontmoet en die probeerde zo goed mogelijk engels te praten. hilarisch af en toe! wel erg netjes allemaal. Helemaal als je verteld dat je vrijwilligerswerk doet krijg je veel respect van de lokalen.
tevens in contact gekomen met een gast voor de safari, die gaat alles regelen. prima!!!
die vrijdag ben ik dus met mijn kamergenoot en de safarigast naar Moshi gegaan voor een leuk avondje uit. naar Glacier geweest. een soort viavia. Erg gezellig!! en na een kort nachtje stond de wekker alweer om 5.30 voor de safari. We moesten eerst 3 uur in de auto voordat we bij Tarangire National Parl waren. Home of the Elephants en nou dat heb ik geweten ook wat was dat geweldig!!! olifanten op 2m afstand gezien, en in totaal zeker 250 stuks! ongelofelijk!!! nog meer dieren gezien natuurlijk tot op een gegeven moment onze jeep het begaf, echt hilarisch!!! stonden we daar in de middle of nowhere! gelukkig konden we uiteindelijk meeliften met een andere safari jeep! Maar een super dagje was dat! uiteindelijk geslapen in het Heaven Nature Camp, prima accomodatie, tenten, en lekker eten! maar heel vroeg naar bed gegaan want de wekken stond zondag 22 july om 5.00!
Dit is om zo vroeg mogelijk naar de ngorongoro crater te gaan, het achtste wereldwonder. Na een heel administratief gedoe bij de gate waren we om half 9 eindelijk in de crater, echt geweldig!!!! dieren zijn het actiefste in de ochtend uren en de avonduren e nou dat hebben we gezien!! nog nooit zoiets gezien...prachtige natuur en ontzettend veel dieren gezien. Nijlpaarden, en zelfs leeuwen die op 10 cm afstand kwamen. Er ging er gewoon eentje onder onze jeep liggen!!! machtig mooi! (fotos volgen dus nog uiteraard!) echt een super bijzondere ervaring was dat!!! dat pakt echt niemamd me meer af! verder waren er zebra's, wildebeest (op zn engels) jakkals, hynena's, buffalo's en olifanten. twas echt prachtig...rond een uur of half 3 redem we crater weer uit want je mag volgens de regels maar 6 uur in de crater zijn vanwege de druke. en ja druk was het, je rijdt er helaas niet alleen rond. maarja ik moet zeggen die andere jeeps vergeet je snel als je naar die machtig mooie natuur kijkt! de mens is hier letterljk ondergeschikt en dat is gewoon ongelofelijk om te zien...
savonds ben ik heel gelukkig naar bed gegaan om ook wat uurtjes in te halen. de wekker stond helaas alweer om 7.00 voor werk. uitslapen zit er dus weinig bij in Afrika ;) en uberhaupt, dit land is te leuk en boeiend om te lang in je bed te blijven liggen!!
Arusha zelf is wel een leuke stad, je moet er alleen onder geen beding s'avonds rondlopen. en tja de stroom ligt ver toch wel regelmatig uit maarja mensen anticiperen er geweldig op en ze maken nergens een probleeem van. het is hier Pole Pole (slowly slowly) en hakuna matata (no conflicts) Iets wat me heel erg trekt hier. Maak je maar niet druk, morgen is er weer er dag. iets wat we bij ons soms wel kunnen leren ( en ik bij mezelf ook overigens)

Inmiddels is mijn laatste week op de school en hostfamily in gegaan en ik wil nog helemaal niet gaan, ik begin eigenlijk net hier goed te settelen en dan moet je gewoon over 5 dagen gewoon weer weg. Deze week wordt dus metname genieten van de kinderen, laatste souvenirs inslaan, nog tig foto's (bij de andere 800 die ik al heb..) laatste dingen bezoeken die ik wil bezoeken en nog cadeaus regelen. Pff wat ga ik het hier missen..Ik heb al aan mommy beloofd dat we contact gingen houden (lekker ouderwets goed per brief) en dat we elkaar zeker weer zullen ontmoeten. want 1 ding is zeker, ik kom terug naar Tanzania!!! no matter what! zo dat waren heel kort de dingentjes tot nu toe ;) maar zoals ik al zei sommige dingen moet je nou eenmaal zelf zien, ruiken, voelen en meemaken om het echt tot je door te laten dringen. Ik probeer nu een poging om het aan jullie te vertellen maar het blijft niet hetzelfde. Dit land is magisch en geweldig. het heeft echt mijn hart gestolen...
Kwaheri!!
xxx

Mwalimu Elly

  • 23 Juli 2012 - 17:10

    Ria Oosterom:

    Wat ben ik blij dat het zo goed gaat daar en dat je enorm hebt genoten geloof ik direct.
    Terwijl ik je verslag lees komen er toch wat waterlanders te voorschijn....het is ook zo indrukwekkend allemaal.Maar zal toch ook weer blij zijn je te zien en te spreken ben echt nieuwsgierig naar je hoe je eruit ziet, vanmorgen was Ma hier voor Floris en die heeft ook erge heimwee naar jou maar dat is ook wel te begrijpen toch....zo,n mooie dochter en dan zo ver weg zijn . Gelukkig ben je nu zo weer thuis en kunnen we met z,n allen weer van jou genieten. Het ga je nog goed meisje en ik hoop je gauw te zien. Veel liefs van Ria Xxxx

  • 23 Juli 2012 - 18:51

    Anneke De Vos:

    Habari Mwalimu Elly
    Wat heb ik genoten van je verhaal. Het komt mij allemaal zo bekend voor. Ook wij hebben een keer stil gestaan vanwege een kapotte auto. Toen we hem weer aan de gang hadden gekregen werden we achterna gezeten door een neushoorn en die auto wilde maar niet harder. Dat ben ik nog niet vergeten want de schrik zat er goed in. Dat je je er thuis voelt kan ik me heel goed voorstellen want de mensen zijn heel erg vriendelijk. Mijn schoonmoeder komt van Uganda en woont nu in Kenia maar dat is ook iemand waar je lekker mee kan knuffelen Maar ze is al 80 jaar. Een heerlijk mens. Ook de kindjes daar kunnen zo aanhankelijk zijn. Geniet er nog maar van je laatste weekje. Ik hoor van Ria wel je laatste belevenissen.

    Anneke


  • 24 Juli 2012 - 21:08

    Carola Govers:

    Ook ik heb genoten van je verhaal, echt geweldig! Wat een belevenis, ben beniewd naar de foto's.
    Kirsten en Jochem vragen naar je en ik probeer dan uit te leggen wat je doet.
    Geniet van je laaste dagen daar en we zullen de verhalen en foto's vast wel horen en zien.

    groetjes van ons,
    Eric, Carola, Kirsten en Jochem

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eldrid

Actief sinds 02 Juni 2009
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 26944

Voorgaande reizen:

14 November 2014 - 30 Juni 2015

Backpacken in New Zealand

29 Juni 2012 - 02 Augustus 2012

Vrijwilligerswerk Tanzania

17 September 2009 - 29 Mei 2010

Los Angeles & New York

Landen bezocht: